Profil školy
Naše škola
Čtyřlístek je soukromá škola rodinného typu, která se snaží naplňovat program „Začít spolu“, budovat příjemné prostředí pro všechny zúčastněné – žáky, rodiče a učitele hlavně vzájemným respektováním, podporou spolupráce a sebevyjádření.
Celková kapacita školy je 60 žáků, kteří jsou rozděleni do pěti skupin – tříd, ve kterých jsou většinou spojeny dva ročníky. Průměrný počet žáků ve třídě je 12. Ve škole pracují asistentky pedagoga, proto je možné žáky v případě potřeby dělit na menší skupinky, pracovat individuálně. Žáci jsou na některé předměty spojováni do různých skupin, čímž se tvoří společenství dětí různého věku přirozeně spolupracujících.
Škola Čtyřlístek nabízí rovněž volno-časové aktivity pro všechny generace zaměřené na momentální prožitek a seberozvoj, ne na soutěživost. Jsou to převážně jazykové kurzy a pohybové kurzy, pobytové akce pro rodiče s dětmi, tábory a příměstské tábory, přednášky.
Od září 2017 funguje rovněž lesní mateřská škola Čtyřlístek, zapsaná do rejstříku školských zařízení a navazující na dříve provozovanou svépomocnou skupinu přírodní školka Prelát.
Co nabízí naše škola?
- nízký počet žáků ve třídách
- rodinné prostředí
- individuální přístup
- respektující a podporující prostředí
- odpolední družinu a zájmovou činnost
- aktivní spolupráci MŠ, ZŠ a rodiny
- možnost účasti rodičů na vyučování
- rozšířené vyučování Aj od I. ročníku
- alternativní metody výuky využívané v programu Začít spolu
Nízký počet dětí ve třídách umožňuje individuální přístup k jednotlivým žákům a jejich potřebám s možností pracovat ve vlastním tempu. Což je žádoucí zejména pro děti nadprůměrně nadané, děti s handicapem, děti sociálně nezralé, ale intelektově zralé.
Co se týká programu „Začít spolu“ jde hlavně o přirozené propojení rodiny, mateřské školy, základní školy a širší společnosti. Rodiče jsou ve škole vítáni, mohou se zapojovat do učebního procesu. Rovněž se prolínají aktivity mateřské školy a především prvního stupně základní školy tak, aby jednotlivé přechody byly postupné a nenásilné.
Jedná se o pedagogiku orientovanou na dítě (Komenský, Montessori, Piaget), která se snaží vytvářet přirozené společenství dětí, využívá kromě jiného též projektové a blokové vyučování, centra aktivit, ranní a hodnotící „kruh“ a je otevřená dalším alternativním přístupům, které se snaží o budování kvalitních, samostatně uvažujících osobností.
Od prvního ročníku probíhá rozšířená výuka anglického jazyka. Angličtina prolíná i ostatní předměty tak, aby vstupovala do vědomí dítěte přirozenou cestou – metoda Clil. V šestém ročníku se přibírá německý jazyk jako druhý cizí jazyk. Při výuce jazyků dbáme na udržení motivace ke studiu a na kvalitu osvojených základů, na kterých bude možné dále stavět. Na druhém stupni si mohou žáci rovněž vybírat jeden z několika nabízených volitelných předmětů, např. taneční a pohybová výchova, francouzský jazyk, dramatickou výchovu, tvůrčí psaní, literární klub, vaření - tvoření.
Výuka ve škole podporuje vedle rozvíjení rozumových schopností rovněž etický a duševní rozvoj člověka. Součástí výuky je ekologická výchova, etika a filosofie udržitelného života, které se prolínají ostatními předměty. Náš postoj k dítěti je jako k plnohodnotnému rovnocennému člověku, ve kterém se snažíme posilovat jeho vlastní kvality. Nenásilnou formou vedeme děti ke spolupráci ne k soutěživosti, k samostatnosti a vědomí vlastní hodnoty.
Výsledkem našeho úsilí je, jak doufáme, kvalitní výuka a respektující přístup k mladému člověku.